FORSKNING MØDER PRAKSIS
ET BEDRE LIV FOR DE 0-3-ÅRIGE
Kom og hør spændende oplæg og mød en masse engagerede pædagoger og dagplejere fra 8 kommuner i workshops, hvor de fortæller om deres forskning i egen praksis – og hvad den har ført med sig.
Tid: 7. juni kl. 9.30-16
Sted: Festsalen, Institut for Uddannelse og pædagogik (DPU), Campus Emdrup, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV.
Tilmelding til konference her
Tilmelding til workshop sker ved ankomst til konferencen.
9.30-10.00: Ankomst og kaffe
10.00-10.10: Velkomst ved projektleder og lektor Ole Henrik Hansen
10.10-12.00: Præsentation af resultater fra 1,5 års laboratoriearbejde – læring, erkendelser og nye praksisformer. Ved laboratorielederne Ole Henrik Hansen, Stig Broström, Lone Svinth og deltagere fra de tre laboratorier. (Pause 11.15)
12.00-12.20: Oplæg ved pædagogisk konsulent Mie Storgaard, Viborg Kommune. Hvordan lever BiC 2 videre? Implementeringsstrategi i Viborg Kommune.
12.20-13.00: Frokostpause (Vi serverer frokost)
13.00-13.40: Første runde workshop
14.00-14.40: Anden runde workshop
14.40-15.00: Kaffepause
15.00-15.50: Oplæg ved lektor Ratib Lekhal, Norge: Forholdet mellem børns deltagelse i dagtilbuddet og sprog- og adfærdsmæssig udvikling i barndommen.
15.50-16.00: Afrunding ved Ole Henrik Hansen.
Samspil og læring: De gyldne øjeblikke, som vi sjældent får formidlet (Viborg)
Samspil og læring: Forstyrrelser. (Roskilde)
Overgangspædagogik: Empati, (Vejle Dagpleje)
Overgangspædagogik: Børns venskaber i overgange (Vejle)
Overgangspædagogik: Børns deltagelse giver sammenhæng (Viborg)
Overgangspædagogik: Spørgeskemaundersøgelse om gæstedagplejen (Viborg Dagpleje)
Didaktik: Didaktik og læring i vuggestuens garderobe. (Viborg)
Didaktik: Situationsbevidsthed i hverdagspraksis.(Dagplejen, Viborg)
Didaktik: Bruger vi didaktik i hverdagen i dagplejen- hvad betyder din personlighed for din didaktik? (Vejen)
Samspil og læring: Selvomsorg på tværs af dagpleje og vuggestue (Vejen)
Samspil og læring: Dagplejerens åbenhed for justering af egen praksis (Viborg)
Overgangspædagogik: Film med forskellige indslag om overgangspædagogik (Helsingør)
Overgangspædagogik: Overgang fra hjem til dagtilbud for flersprogede børn (Gentofte).
Overgangspædagogik: Mikroovergange i vuggestuen. Hvordan får vi sat barnet i centrum, overgangen fra spisning til putning, (Vejen)
Overgangspædagogik: Overgang mellem dagplejen og børnehaven. Forældres og børns oplevelse af overgangen. (Vejen)
Overgangspædagogik: Tryghed i overgangen fra vuggestue til børnehave – Fra genstand til venskabTryghed i overgangen fra vuggestue til børnehave – Fra genstand til venskab (Vejle)
Didaktik: Fra "overlevelse til udvikling" Fra observationer til didaktiske overvejelser og ny praksis.
(Vejen)
Didaktik: Kompetence og relationsudvikling i hverdagspraksis.(Odder)
Om Barnet i Centrum 2
Hvad er kvalitet i vuggestuen og dagplejen? Det har forskere, pædagoger og dagplejere gennem 1,5 år undersøgt i aktionsforskningsprojektet Barnet i Centrum 2. Temaerne har været Overgangspædagogik, Samspil og læring og Didaktik.
Formålet med Barnet i Centrum 2 er at skabe viden om 0-3 årige og pædagogikken i vuggestue / dagpleje. Resultatet er en række nye praksisformer i den enkelte vuggestue og dagpleje og deltagerne har fået et nyt fagprofessionelt syn på egen praksis.
BiC 2 bygger videre på erfaringerne fra BiC 1 og er kommet et spadestik dybere i udviklingen af 0-3 års området.
Fakta: 8 kommuner har haft mellem 10-30 deltagere i projekt Barnet i Centrum 2. Deltagerne har været tilknyttet et laboratorium, hvor de har mødtes 12 gange henover 1,5 år. Mellem hver laboratoriegang har deltagerne arbejdet med deres eget projekt.